Du er på siden:  Planlegging   →   Forbrukerråd

For våre gjester har vi lagt ut Aftenpostens: 

"Tips til leie av feriehus"  http://www.aftenposten.no/forbruker/reise/article1242046.ece

Vi oppfordrer å lese Aftenpostens tips, og deretter, nederst, se hvordan vi har ordnet forholdet mellom leier og utleier

 

"Flere og flere finner feriebolig på nettet, og bestiller gjennom agent, et firma eller direkte av huseieren, skriver Forbrukerportalen, som er Forbrukerrådets nettsider.

Unngå problemer: Forbruker Europa er organisert under Forbrukerrådet og skal bevisstgjøre deg som forbruker om rettighetene dine etter kjøp av varer og tjenester på tvers av landegrensene i Europa.

For å unngå problemer når du leier feriehus, har Forbruker Europa følgende råd:

  • Leiekontrakten bestemmer dine rettigheter. Les nøye gjennom kontrakten! Den skal opplyse om hvor mye dere skal betale, og hva dere betaler for. Ekstrautgifter (som lån av sengetøy og krav til rengjøring) bør være spesifisert.

  • Unngå store forskuddsbetalinger! Ved en eventuell konkurs vil du tape innskuddet.
  • Mange krever et depositum. Dette bør ikke være uforholdsmessig stort. Kontrakten bør også inneholde informasjon om eier kan motregne påståtte utgifter mot innbetalt depositum (for eksempel ødelagt inventar).
  • Hent inn mest mulig informasjon om firmaet eller personen du skal leie av. Sjekk opplysninger på nettet, og sjekk referanser.

    Når du er misfornøyd
  • Bestilling av feriebolig av en privatperson er ikke inkludert i de generelle forbrukerbestemmelsene. Så skulle det oppstå problemer når du leier av privatperson, så anbefaler Forbruker Europa at du umiddelbart reklamerer skriftlig til huseier. Hvis du ikke oppnær enighet, har du kun mulighet til å føre sivilrettslig krav, og saksøke utleier i det aktuelle hjemlandet.

    Bestiller du feriehus gjennom firma, er forholdene regulert av EU-direktiver om forbrukerrettigheter. Dermed kan du reklamere, dersom du mener at boligen ikke samsvarer med kontrakten."
  •  
  • Våre rutiner legger stor vekt på service for leier, og sikkerhet for både leier og utleier:

    • Casablanca leies ut gjennom "Nessplan", registrert i Brønnøysundregisteret: Org: 976569342 NO         

    • Vi har altså identifiserbar utleier, og det samme for vertskap: Ekteparet Martin Hjelmervik Ness og Berit A Tvedt

    • Vi ber dere studere våre Betingelser for utleie  

    • Vi spesifiserer i detalj: Leiebeløp, kostnad ved rengjøring og lån av sengetøy/håndklær, og eventuelt gass, strøm og andre tjenester mv

    • Vi gjør også rede for hva som er gratis, avhengig av sesong og leievilkår; så som Internett ADSL, "Startpakke for kjøleskap" mv 

    • Vi tar 25% i forskudd, og dette er "sikret" for leietaker. Ved kansellering av bestilling ol, tilbakebetales forskudd iht våre betingelser

    • Vi  har personlig oppfølgning, også under oppholdet, som neppe mange utleiefirmaer har maken

    • Vi har nødvendig kontakt vår mann på stedet; Barry, pensjonert Sergeant Major, The Corps of Royal Engineers, som er "on call" under utleie

    • Vi har rutiner, fra bestilling til mottak på eiendommen, under oppholdet, og ved avreise, som er "fabelaktig" iht tilbakemeldinger

    • Vi ber dere studere utdrag fra tilbakemeldinger vi har fått i "Gjesteboken" i huset

    • Vi legger selvsagt ikke ut referanser som kan identifisere våre gjester

    • Vi gjør, sammen med vårt team på "Casablanca", vårt beste for at våre gjester skal få et fint opphold

    • Og merk: Vi leier ikke ut til andre enn dem som verdsetter, og tar vare på eiendommens kvaliteter.

    • Til nå har våre gjester på Casablanca behandlet eiendommen med slik omtanke at vi ikke har måtte kreve kompensasjon for skader. 

    • Vi har derfor ikke sette det som nødvendig å ta depositum, til administrativ fordel for leier og utleier.

     

    Startsiden